Guide til MitID - de 7 oftest stillede spørgsmål

MitID_LOGO_TAGLINE.png

Oplever du problemer med at komme på MitID? Eller kan du pludselig ikke huske din pinkode til MitID? I overgangsfasen mellem NemID og MitID kan der opstå spørgsmål. Vi har forsøgt at svare på nogle af dem i denne artikel.

MitID erstatter NemID, da NemID er for let at kopiere og dele. Med MitID får du større sikkerhed, når du benytter dit digitale ID på nettet, da MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed.

Når det er din tur til at komme på MitID, får du besked i din mobil- eller netbank, via DigitalPost eller brev med posten. Herefter har du 30 dage til at komme på MitID.

Du skal bruge dit pas for at komme på MitID første gang. Du skal scanne passet på din mobil via din NemID-app. Har du ikke et pas eller mulighed for at scanne dit pas, skal du bestille tid på Borgerservice til at få hjælp til at komme på MitID.

Har du problemer med at scanne dit pas på din mobil, kan et tip være at tage coveret af, før du scanner.

Du skal være overgået til MitID senest den 30. juni 2022.

 

Jeg kan ikke få tid på Borgerservice, inden min frist for at komme på MitID udløber. Hvad gør jeg?

Det er vigtigt, du bestiller tid på Borgerservice hurtigst mulig efter du har fået besked om, at det er din tur til at komme på MitID.

Der er i øjeblikket lang ventetid hos Borgerservice, og kan du ikke få tid på Borgerservice, inden din frist for at komme på MitID udløber, skal du kontakte din bank.

Det vil sige, at så snart du har booket tid på Borgerservice, kan du ringe til din bank. Så kan vi hjælpe med at udsætte fristen indtil din tid i Borgerservice.

Læs mere om at få hjælp til MitID hos Borgerservice her: https://www.mitid.dk/hjaelp/mitid-support/borgerservice/

 

Jeg kan ikke huske mit brugerID på MitID og kan derfor ikke logge ind. Hvordan løser jeg det?

Har du glemt dit brugerID, kan du få det oplyst ved at logge på MitID med dit NemID.

Læs mere om, hvordan du gør på MitIDs hjemmeside: https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/mitid-bruger-id/jeg-har-glemt-mit-bruger-id/

 

Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min pinkode til MitID?

Har du glemt din pinkode, kan du ændre det ved at logge på MitID med dit NemID. Her kan du oprette en ny pinkode.

 

Hvordan logger jeg på MitID-appen fra min nye telefon?

Når du får ny telefon eller tablet, er det ikke muligt at kopiere appen fra din gamle telefon eller tablet over på den nye.

Du skal derfor installere en ny MitID app på din nye telefon eller tablet.

Se en vejledning til, hvordan du gør https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/mitid-app/faa-mitid-app-paa-ny-telefon-eller-tablet/

 

Jeg er i tvivl, om jeg er kommet på MitID. Hvordan finder jeg ud af, hvor langt jeg er i processen?

Du skal kontakte din bank, hvis du er i tvivl, om du er kommet på MitID. Så kan din rådgiver hjælpe med et svar.

 

Mit MitID virker fint, men nu kan jeg pludselig ikke logge på min mobil- eller netbank. Hvad gør jeg?

Har du problemer med at logge på din mobil- eller netbank, skal du kontakte BEC Netbanksupport.

Find BEC Netbanksupport her: https://www.bec.dk/kontakt/

 

Hvordan hjælper jeg mine forældre med at blive oprettet på MitID?

Du må gerne hjælpe andre med at blive oprettet på MitID. Men du må eksempelvis ikke se eller have kendskab til de personlige koder, de vælger.

Har du brug for at hjælpe din mor, far eller et andet familiemedlem med at styre økonomien, herunder at blive oprettet på MitID, er det vigtigt, at du som pårørende får en fuldmagt.

Du kan læse mere om fuldmagter, hvordan du hjælper andre med at blive oprettet på MitID, og hvad du må/ikke må her: https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/hjaelp-andre/

Vil du vide mere om MitID?

Log på netbank

Netbank PRIVAT Netbank ERHVERV
For dig med MitID:

Log på netbank

MitID Privat MitID Erhverv