Undgå digitalt bankrøveri

Digital_roever.jpg

Fire gode råd til at undgå, at svindlere får adgang til dine penge i banken

Mange danskere oplever jævnligt at blive kontaktet af svindlere, der vil have fingre i dine penge. Få her fire gode råd til, hvad du skal gøre, når du bliver kontaktet af svindlere – og hvad du skal gøre, hvis du er gået i fælden.

Pas på dit NemID og dine kortoplysninger

Du kan blive kontaktet af svindlere via SMS, telefonopkald, mail og de sociale medier, der er på jagt efter dine NemID- eller kortoplysninger. Svindlerne udgiver sig ofte for at være din bank, Nets, politiet, skat eller en anden offentlig myndighed.

Du kan fx:

  • Modtage en mail eller en opringning med besked om, at dine indefrosne feriepenge ikke er blevet udbetalt korrekt, og du bedes vende tilbage med dine NemID-oplysninger

  • Modtage en SMS, hvor du bliver bedt om at betale 29 kr. i porto for at modtage din pakke, og du skal derfor afgive dine kortoplysninger

  • Få et godt tilbud på solbriller via en Facebook-annonce. Du klikker på annoncen og bliver fanget i et net af links, hvor du til sidst skal afgive dine kortoplysninger for at modtage de uhørt billige solbriller, som du formentlig aldrig vil modtage

  • Eller noget helt fjerde

Hvad kan du gøre for at undgå svindel?

  1. Stop op og forhold dig kritisk til den information, du modtager
    • Har du overhovedet bestilt en pakke? Og i så fald hvem er afsenderen?
    • Hvem er mailen fra? Er mailadressen en, du kender?

  2. Husk på, at din bank eller anden offentlig myndighed aldrig vil kontakte dig og bede dig om personlige oplysninger, som dit NemID eller dine kortoplysninger

  3. Er det fup og svindel, så slet SMS’en eller mailen, læg røret på
  4. For at gøre livet så svært som muligt for svindlere har Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden skabt appen "Mit digitale selvforsvar". Med appen kan du holde dig opdateret om forskellige typer svindel og om digitale trusler som virus-angreb. Appen giver dig også gode råd om, hvad du skal gøre, hvis du er blevet svindlet eller angrebet digitalt
    Læs mere om "Mit digitale selvforsvar" hos Forbrugerrådet Tænk >>



Hvad gør Andelskassen for at beskytte dig mod svindel?

For at øge beskyttelsen mod svindel har Andelskassen justeret grænsen for daglige overførsler af netbank. Det betyder, at du fremadrettet kan lave overførsler og betalinger til andre for max 25.000 kr. om dagen. Bemærk: Beløbsgrænsen gælder ikke for overførsler mellem egen konti eller betalinger, der er tilmeldt betalingsservice.

Har du mistanke om, at du er blevet svindlet?

Kontakt Andelskassen via T: 87 99 30 00, og oplys om muligt hvilke transaktioner, det drejer sig om.

Derefter vil Andelskassen straks spærre din netbank og undersøge sagen.

Spær din netbank - også uden for åbningstid

Har du mistanke om, at du er blevet svindlet, kan du selv spærre din netbank ved at følge vejledningen: https://www.andelskassen.dk/netbank-privat/

Derefter tager du straks kontakt til Andelskassen, som undersøger sagen.

Læs mere