Derfor stiller vi spørgsmål

Hvidvask_artikel_billede.jpg

Som kunde i Andelskassen kan du i den kommende tid blive bedt om at aflevere kopi af legitimation samt besvare spørgsmål om, hvordan du bruger banken. Det sker som et led i den samfundsmæssige opgave, alle danske pengeinstitutter løser sammen med myndighederne.

At drive bank i dagens Danmark handler om meget andet end at rådgive kunderne om drømmene og trygheden i privatlivet og virkelysten i erhvervslivet. 

Én af de andre vigtige opgaver er i samarbejde med myndighederne at hjælpe med at forhindre hvidvask af penge, skatteunddragelse og terrorfinansiering. 

Det er en samfundsmæssig vigtig opgave – og en opgave, vi naturligvis tager alvorligt. Både for at hjælpe myndighederne, men også for at du som kunde kan være tryg ved, at Andelskassen ikke bliver misbrugt til økonomisk kriminalitet. 

Derfor vil du opleve, at vi løbende stiller dig nogle relevante og uddybende spørgsmål, som du måske tænker, vi allerede kender svarene på. Når vi alligevel stiller dem, er det fordi, vi skal kunne dokumentere svarene.  

Du kan måske også synes at enkelte af spørgsmålene ikke passer på dig, at svarene ikke kommer banken ved, eller du kan ikke se, at det giver værdi i forhold til dit engagement i banken. Men alle kunder får de samme spørgsmål, da hvidvaskloven stiller samme krav til alle bankkunder (på samme måde som færdselsloven er ens for alle trafikanter). Så derfor beder vi dig svare på alle spørgsmål, i de skemaer der udsendes. 

Af samme grund beder vi også om at få en kopi af dit sundhedskort og kørekort. Det er ikke kun dig, vi spørger. Det gælder – som en del af den samfundsmæssige opgave – alle vores kunder. 

Kravet om kundekendskab 

Ifølge Hvidvaskloven skal vi, og alle andre pengeinstitutter, kende vores kunder og deres formål med at være kunde hos os. Det er derfor, at vi beder om kopi af pas og sundhedskort, og det er derfor, vi løbende beder alle kunder oplyse formålet med at være kunde hos os samt det forventede forretningsomfang. Det kalder vi ”formål og omfang”. Selv om du har været kunde hos os i flere år, vil du derfor også opleve at blive spurgt. Vi skal nemlig også sikre os, at de oplysninger, vi har, er tidssvarende og dokumenterede. 

For at sikre, at vi løser vores opgave og hjælper myndighederne med at bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering, sker der en løbende overvågning af jeres transaktioner i banken. Hvis der sker noget på en konto, som ikke stemmer overens med det, du som kunde har oplyst i ”formål og omfang”, så ser vi nærmere på det og kontakter dig måske for at få din hjælp til at forstå, hvad der ligger bag. 

Vi ser det som en service, hvor du kan være tryg ved, at hvis din konto bliver misbrugt, så gør vi vores bedste for at opdage det. 

Log på netbank

Netbank PRIVAT Netbank ERHVERV
For dig med MitID:

Log på netbank

MitID Privat MitID Erhverv