Phishing, fup-mails og -sms'er

Netsikker.jpg

Husk: Videregiv aldrig fortrolige oplysninger eller koder, såsom dine kortoplysninger eller tallene fra dit NemID-kort. Vær altid skeptisk og opmærksom på risikoen for svindel.

Falske mails om danskernes finansielle sager er snarere reglen end undtagelsen. Derfor skal du være opmærksom, både som privatperson og i dit arbejdsliv.

Der bliver jævnligt sendt falske mails og sms'er, hvori afsenderen beder dig om at aflevere kopi af NemID-nøglekort, brugernumre, kortoplysninger eller adgangskoder. Det er derfor vigtigt, at du altid er på vagt ved modtagelse af e-mails eller sms'er, hvor afsenderen beder om personlige oplysninger. 

Dit NemID-nøglekort, brugernummer og adgangskode er personligt og må ikke overdrages til andre. Overdrager du oplysningerne, er der risiko for svindel.

Fup-mails og -sms'er

Mange oplever at få mails og sms'er, der skal forestille at være fra NemID.

Læs advarsel fra NemID her.

Læs også advarsel fra Nets.

Generelt om phishing

Phishing er en form for bedrageri, hvor man narres til at afsløre personlige eller økonomiske oplysninger via en e-mail eller en hjemmeside.

Phishing starter ofte med en e-mail, der ligner et officielt brev fra en kilde, du har tillid til, fx NemID, et pengeinstitut, et kreditkortselskab, en offentlig myndighed eller en kendt onlinebutik.

I e-mailen henvises du til et websted, der udgiver sig for noget andet, end det reelt er. Her bliver du bedt om at angive personlige oplysninger, fx et kortnummer, dine NemID-nøgler eller en adgangskode. Disse oplysninger bruges derefter normalt i forbindelse med identitetstyveri, hvor bl.a. kortoplysninger anvendes uretmæssigt til betaling via internettet, med eller uden anvendelse af 3-D Secure (Verified by Visa eller MasterCard Secure Code).

Phishing kan også ske via telefonopkald. Ofte ringer svindlere og fortæller dig, at de er fra Microsoft eller Apple, og at de vil hjælpe dig med at sikre din PC eller Mac. Men i virkeligheden får de dig til at give dem adgang til den. >> Læs hvordan du undgår at blive snydt

Hvordan skal du forholde dig?

Hvis du modtager e-mailen eller telefonisk henvendelse, skal du:

  • Slette den! / ikke besvare personens spørgsmål.
  • Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata.

Har du opgivet data eller kortoplysninger?

Har du allerede opgivet personlige data og kortoplysninger, skal du hurtigst muligt sørge for at få spærret det/de kort, som du har afgivet oplysninger om.

Vær opmærksom på, at Andelskassen, andre banker, de internationale kortselskaber, Nets, NemID eller det offentlige aldrig sender e-mails eller kontakter kortholder telefonisk for at bede om kortnummer, udløbsdato, kontrolcifre, NemID-nøgler, 3-D Secure (Verified by Visa eller MasterCard Secure Code) eller PIN-kode.

Du kan læse mere om phishing og netsikkerhed generelt på borger.dk.

Er du virksomhedsejer? Pas på CEO-fraud

CEO-fraud er blevet et stigende problem i danske virksomheder. Derfor er det meget vigtigt, at virksomhedens sikkerhedsprocedurer er i orden, og at medarbejdere er opmærksomme, når de modtager mistænkelige mails om overførsler - typisk til lande uden for Europa. ​

Svindlen handler om enten:

  • falske fakturaer sendt til økonomiansvarlige eller bogholdere
  • falske e-mails sendt til økonomiansvarlige eller bogholdere, der foregiver at komme fra en chef eller en kollega, med besked om at overføre et specifikt beløb til en nærmere anført konto.

Vær opmærksom på:

  • Om overførslen på nogen måde er unormal? Er modtagerlandet eksempelvist atypisk?
  • Tilhører modtagerkontoen en nyoprettet virksomhed? Tjek modtagervirksomheden på internettet, det kan afsløre om, der er grund til mistanke.
  • Svindlerne forsøger ofte at stresse medarbejderen med korte tidsfrister
  • Svindlerne udnytter ofte situationer, hvor den pågældende chef er svært tilgængelig, f.eks. på ferie

Læs politiets advarsel mod CEO-fraud og gode råd til at undgå det her: >> Gode råd hvis du vil undgå CEO-fraud i din virksomhed

 

Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side. Ønsker du at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du slår cookies fra, kan du ikke bruge de funktioner, som forudsætter, at hjemmesiden kan huske dine valg. Læs mere om cookies.