Phishing, fup-mails og -sms'er.

Netsikker.jpg

Husk: Videregiv aldrig fortrolige oplysninger eller koder, såsom dine kortoplysninger eller tallene fra dit NemID-kort.

Falske mails om danskernes finansielle sager er snarere reglen end undtagelsen.

Der bliver jævnligt sendt falske mails og sms'er, hvori afsenderen beder dig om at aflevere kopi af NemID-nøglekort, brugernumre, kortoplysninger eller adgangskoder. Det er derfor vigtigt, at du altid er på vagt ved modtagelse af e-mails eller sms'er, hvor afsenderen beder om personlige oplysninger.

Dit NemID-nøglekort, brugernummer og adgangskode er personligt og må ikke overdrages til andre. Overdrager du oplysningerne, er der risiko for svindel.

Fup-mails og -sms'er

Mange oplever at få mails og sms'er, der skal forestille at være fra NemID.

Læs advarsel fra NemID her.

Læs også advarsel fra Nets.

Generelt om phishing

Phishing er en form for bedrageri, hvor man narres til at afsløre personlige eller økonomiske oplysninger via en e-mail eller en hjemmeside.

Phishing starter ofte med en e-mail, der ligner et officielt brev fra en kilde, du har tillid til, fx NemID, et pengeinstitut, et kreditkortselskab, en offentlig myndighed eller en kendt onlinebutik.

I e-mailen henvises du til et websted, der udgiver sig for noget andet, end det reelt er. Her bliver du bedt om at angive personlige oplysninger, fx et kortnummer, dine NemID-nøgler eller en adgangskode. Disse oplysninger bruges derefter normalt i forbindelse med identitetstyveri, hvor bl.a. kortoplysninger anvendes uretmæssigt til betaling via internettet, med eller uden anvendelse af 3-D Secure (Verified by Visa eller MasterCard Secure Code).

Phishing kan også ske via en telefonisk henvendelse.

Hvordan skal du forholde dig?


Hvis du modtager e-mailen eller telefonisk henvendelse, skal du:

  • Slette den! / ikke besvare personens spørgsmål.
  • Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata.

Har du opgivet data eller kortoplysninger?

Har du allerede opgivet personlige data og kortoplysninger, skal du hurtigst muligt sørge for at få spærret det/de kort, som du har afgivet oplysninger om.

Vær opmærksom på, at Andelskassen, andre banker, de internationale kortselskaber, Nets, NemID eller det offentlige aldrig sender e-mails eller kontakter kortholder telefonisk for at bede om kortnummer, udløbsdato, kontrolcifre, NemID-nøgler, 3-D Secure (Verified by Visa eller MasterCard Secure Code) eller PIN-kode.

Du kan læse mere om phishing og netsikkerhed generelt på borger.dk.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side. Ønsker du at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du slår cookies fra, kan du ikke bruge de funktioner, som forudsætter, at hjemmesiden kan huske dine valg. Læs mere om cookies.