Pas på svindlere!

Webbank_erhverv_750px.jpg

Svindlere ringer til primært ældre bankkunder og udgiver sig for at være ansat i banken.

Andelskassen og et par af vores kollega-banker, Frøs Sparekasse og Jutlander Bank, har på det seneste været udsat for, at kriminelle kontakter primært ældre kunder i bankerne for at gennemføre transaktioner i netbank på kundernes vegne.

De kriminelle finder tilsyneladende frem til ældre kunder ud fra navne, som er hyppige for den ældre generation. De ringer enten om aftenen eller om natten og giver sig ud for af være ansat i det pågældende lokale pengeinstitut, eksempelvis som it-ekspert eller rådgiver.

Den kriminelle er veltalende og insisterende og spørger for eksempel, om kunden er ved at lave større pengeoverførsler til udlandet. Hvis kunden svarer nej, ”tilbyder” den kriminelle at stoppe transaktionen. I den forbindelse beder den kriminelle kunden om brugernavn og password/engangskode til NemID.

En anden metode er, at den kriminelle spørger, om kunden har penge til gode, hvorefter den kriminelle igen ”tilbyder hjælp”. Der er også eksempler på at, at den kriminelle tilbyder at sende en person hjem til kunden for ”at hjælpe”.

HUSK! NemID er strengt personligt og må ikke oplyses til andre – ikke engang til din bankrådgiver!

Læs også
JydskeVestkysten har skrevet om, hvad kunder i Frøs Sparekasse har oplevet.
Læs artiklen her >>


Kilde: Finans Danmark

Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side. Ønsker du at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du slår cookies fra, kan du ikke bruge de funktioner, som forudsætter, at hjemmesiden kan huske dine valg. Læs mere om cookies.