Nethandel - gode råd

Når du handler på internettet, skal du først og fremmest bruge din sunde fornuft.

PAS PÅ – hvis du synes, at et tilbud på internettet lyder for godt til at være sandt – så har du nok ret! Undersøg, om hjemmesiden består af mange sider eller kun få. Er der kun én eller få sider tilknyttet hjemmesiden, er der ofte tale om fup. Så snart du har betalt for dine varer, forsvinder hjemmesiden fra internettet, og dine penge er tabt!

Vil du købe en bil i Danmark ubeset?
Ved køb af bil i udlandet af en privatperson er det også svært at sikre sig, at bilen ikke er pantsat. Køb derfor kun hos en forhandler.

Vurdering af bil bliver tilbudt via nettet, og vi vil opfordre til forsigtighed. (Hvem kan korrekt vurdere en bil ubeset?). Lad være med at oplyse navn og adresse, da du risikerer at modtage en regning på kr. 400-500, uden at du har accepteret/valgt at købe en bilvurdering. Erfaringen viser, at der efterfølgende trues med inkasso. 

Vil du forudbetale en dyr vare i Danmark?
Især kravet om depositum eller forudbetaling kan være tegn på en useriøs handel, og er en ofte benyttet måde at lokke/stjæle penge fra folk på. 

Vær derfor 100 % sikker på levering af varen, før du betaler – rejs til udlandet og bese selv varen

Orienter Andelskassen/din rådgiver på forhånd om den kommende betaling, så vi har betalingsoplysningerne klar til en hasteoverførsel. Får vi besked inden kl. 11.00, kan betalinger i EUR falde på plads samme dag. Ellers vil betalingen være på plads dagen efter.

Vi skal have oplyst modtagers navn, adresse og IBAN samt faktura nr. eller lignende.

Vi indløser ikke udenlandske checks!
Sælger du en vare til udlandet, skal du ikke acceptere betaling med check, og du skal ikke udlevere varen, før du ser penge på din konto via en bankoverførsel.

 

Kontakt Andelskassens udlandsafdeling, hvis du har spørgsmål

I udlandsafdelingen står vi gerne til rådighed, såfremt du har spørgsmål. Vi  træffes på telefon 87 99 31 20 eller på mail til udland@andelskassen.dk.

Se også