5 råd, der leder din virksomhed igennem COVID-19

Plan.png

Af Tage Malling, erhvervskonsulent

Coronavirussen har for alvor fået fat i de danske virksomheder. Ikke bare fordi mange medarbejderne arbejder hjemmefra, men fordi de manglende ordrer begynder at kunne mærkes.

I skrivende stund er tæt på 50.000 medarbejdere allerede blevet fyret på grund af manglende omsætning eller nedjusteringer i forventningerne til 2020. Et år, der kommer til at byde på markante omsætningstab for rigtig mange virksomheder – uagtet diverse hjælpepakker.

Hvis vi kan tale om et godt tidspunkt for rettidig omhu, så er det nu.

Uanset hvilken situation, du befinder dig i som virksomhedsejer eller -leder, bør du overveje disse fem punkter, som kan hjælpe dig igennem coronakrisen.

1. Skab et økonomisk overblik

Hvis du ikke har et i forvejen, bør du lave et likviditetsbudget, hvor du kan se indtægter og udgifter fordelt hen over året, så du på forhånd kan se, om du kommer i betalingsproblemer om en, to, tre måneder eller måske om et halvt år.

Dit likviditetsbudget er både nøglen til omhyggelig økonomistyring og til regeringens hjælpepakker, aftaler med banken og realistiske forventningsafstemninger med dine medarbejdere.

Mange af dine faste udgifter er sandsynligvis bundet af en vis opsigelsesfrist. Hvis du vil være på forkant med situationen, bliver du nødt til at vide det, hvis du skal nå at opsige en ydelse, inden omsætningsfaldet bliver for stort til, at du kan betale dine regninger.

2. Kig på medarbejderstaben

Selvom det desværre kan blive nødvendigt at skære i medarbejderstaben, hvis udsigterne bliver for dystre, så handler det i høj grad om at overveje, hvilke kort du har på hånden, inden du afskediger dine medarbejdere.

De kort, du har mulighed for at spille, inkluderer naturligvis hjælpepakken for lønkompensation, hvor du får mulighed for at sende medarbejdere hjem, men også for at indgå solidariske aftaler med dine medarbejdere, hvor alle fx går 10, 15 eller 20 % ned i løn i en periode. Derudover er det en god idé at se på mulighederne for afspadsering, feriedage og lignende. Det er essentielt, at du gør alt, hvad der er muligt, for at fastholde medarbejderne.

Afskedigelser har nemlig to overhængende problemer med sig set fra et økonomisk perspektiv. For det første er det dyrt at ansætte nye medarbejdere, når du får gang i hjulene igen. Afsøgning, jobsamtaler og ikke mindst optræning koster rigtig mange penge. For det andet vil afskedigelser sjældent kunne give dig penge i hånden nu og her, fordi du skal overholde opsigelsesfristerne.

3. Forstå og ansøg hjælpepakkerne

Regeringen har lanceret flere hjælpepakker. Disse hjælpepakker omfatter både lønkompensation til hjemsendte medarbejdere, dækning af faste udgifter, specielle lånetilbud med statsgarantier og udsættelse af moms, skat og AM-bidrag.

Uanset hvor hårdt, du bliver ramt, giver det mening, at du sætter dig ind i pakkernes indhold. Alle pakkerne kan findes på den fælles offentlige hjemmeside www.virksomhedsguiden.dk.

For at kunne søge om kompensation til din virksomhed kræver det, at du tager fat i din revisor. Ansøgningerne skal sendes med revisorpåtegning, og din revisor kan også hjælpe dig med at danne et realistisk billede af din virksomheds likviditetsbehov.

4. Planlæg den daglige drift

Med problemer og beslutninger flyvende om ørerene, kan det nogle gange være svært at holde hovedet koldt. Vi ser i øjeblikket uigennemtænkte panikløsninger.

Særligt udsat er faktisk den daglige drift. Men driften skal opretholdes, selvom lederstaben og direktionen har rigtig mange andre ting at tage stilling til.

For at sikre en god kurs gennem Covid-19-tiden må du have fokus på driften og din bemanding, så I kan opretholde den eksisterende forretning, også når vi er på den anden side af coronakrisen.

Husk også, at der i denne tid er gunstige vilkår for at skabe gode kundeoplevelser, der kommer tilbage som høj kundeloyalitet.

I flere virksomheder – alt fra nedlukkede caféer til produktionsvirksomheder – ser vi lige nu, at kunderne udviser ekstraordinær stor loyalitet og faktisk ønsker at hjælpe leverandøren (uanset om det er brød eller bildæk) med at opretholde sin forretning. Folk hjælper hinanden, og det ser vi også i erhvervslivet hos de forretninger, som formår at dyrke deres kundeservice gennem krisen.

5. Naviger på et oplyst grundlag

Mens krisen står på – og måske i mange måneder herefter – skal du jævnligt lave økonomiopfølgninger, så du hele tiden er i stand til at justere din forretning.  

Ved løbende at genbesøge din økonomi med såkaldte økonomiopfølgninger, kan du hele tiden justere dine budgetter og forudsigelser, så de tager højde for den realiserede drift. Økonomiopfølgningerne er med til at bevare overblikket over din situation og vil løbende kunne give dig et praj om, hvor stort et omsætningstab, du skal forberede dig på, eller om det estimerede tab har vist sig at være skudt over mål.

I virkeligheden er det logisk. Når dine forretningsomgivelser hele tiden skifter, må du oftere kigge på kortet for at vide, hvordan du når frem til målet, nemlig at din virksomhed overlever krisen.