3 tips: Sådan får du succes med netværk

750x279_netværk.jpg

Succes og netværk. To ord, der går hånd i hånd. Du finder ikke mange selvstændige, der får succes uden gode, professionelle bekendtskaber. Men hvordan bærer du dig egentlig ad med at netværke? Vi har talt med Anders Bjerre, ejer af Bjerre Tegn & Byg ApS, som fortæller, hvordan han griber netværksdisciplinen an.

1) Vær dig selv

Du kender det: telefonsælgeren, der lefler, eller fundraiseren på gaden, der går dig i møde med et bredt smil. De behøver ikke engang at give dig tilbuddet, før du irriteret afslår at snakke mere med dem.

”Når du tager til netværksmøder eller kaffemøder, skal du forsøge at dæmpe din salgstrang og i stedet vise, hvem du er som menneske,” forklarer Anders Bjerre, som har 25 års erfaring fra byggebranchen, inden han blev selvstændig for fem år siden.

Han fandt hurtigt ud af, hvor vigtige de menneskelige kompetencer er, når han tager til netværksmøder i Viborg, hvor mange forskellige typer fra forskellige brancher mødes.

”Folk kan godt lide positive historier; gode historier fra byggebranchen i oplandet eller de større nordjyske byer. Det kan for eksempel være historien om, hvordan 16 tandlægeklinikker i Skive bygger Danmarks største privatejede tandlægeklinik,” fortæller Anders Bjerre og understreger, hvor vigtigt det er, at man først og fremmest viser sig selv frem som et menneske, der interesserer sig for, hvad andre har gang i.

Han fortæller, at han har fået mange nye kunder gennem folk, han har mødt ved netværksarrangementer. Pludselig er der en ven eller en onkel, der skal have ordnet en opgave, og fordi de huskede ham som en flink og reel fyr, er ordren faldet til hans side:

”Den bedste markedsføring er helt klart, når nogen, du har mødt, kan anbefale dig til andre mennesker,” siger Anders Bjerre.

2) Giv noget af din viden væk gratis

En anden måde at netværke på er at dyrke de såkaldte kaffemøder. Her griber Anders Bjerre som regel knoglen først og foreslår at mødes, så han kan komme til at tale lidt mere i dybden med vedkommende om, hvordan de kan hjælpe hinanden.

”Det er nemt at sige nej til at købe noget over telefonen, men jeg har endnu ikke oplevet, at nogen har sagt nej tak til at mødes til en tår kaffe og en god snak,” forklarer Anders Bjerre og fortæller, at man selvfølgelig altid kan støde ind i travlhed, og at man derfor må forberede sig på lidt venten ind imellem.

”Når I endelig mødes, handler det stadig ikke om at sælge. Du skal turde give noget af din viden væk gratis. Find ud af, hvad deres behov er, og giv dem nogle kvalificerede råd til, hvordan deres opgave kan løses, inden du begynder at tage betaling,” fortsætter Anders Bjerre.

3) Tag ikke kontakt på en dårlig dag

Det sociale aspekt spiller en stor rolle, når du vælger, hvilke mennesker du vil samarbejde med. Et godt råd, som Anders Bjerre har erfaret hjælper ham meget, er, at han ikke skal ringe og planlægge kaffemøder på dage, hvor han er i dårligt humør.

”Det handler om at gå til tingene på en positiv måde. Hvis du er i dårligt humør, smitter det nemt af på telefonsamtalen, og du vil måske ikke få den tilbagemelding, du havde håbet.”

Bonus: Drik kaffe med din konkurrent

Når du tager til netværksmøder, vil du ind imellem støde på dine konkurrenter. Mange vægrer sig ved det. Men det bør de ikke, hvis du spørger Anders Bjerre:

”Ved at tale med dine konkurrenter får du en bredere viden om branchen. Måske er der noget, som de er vildt dygtige til, mens du måske er bedre til noget andet. Vær ikke bange for at anbefale dine kunder til en god konkurrerende ”kollega”, hvis det hjælper kunden til en bedre løsning på opgaven. På den lange bane giver tilfredse kunder mere arbejde,” slutter Anders Bjerre af.

Hvis du følger Anders Bjerres råd, undgår du at fremstå som en irriterende sælger, og du er i stedet godt på vej til at lave gode bekendtskaber, der kan hjælpe din forretning med at udvikle sig.

 

Mere inspiration om erhvervsnetværk:

https://www.forbes.com/sites/ellevate/2019/05/15/the-new-face-of-networking/#3168fc654f52

https://www.forbes.com/sites/quora/2019/05/09/what-are-the-biggest-mistakes-people-make-when-they-network/#598c83037f86

https://www.forbes.com/sites/markhall/2019/05/14/personal-brand-and-network/#2991c1114296